خدمات رفرنس ادیت با نرم افزار اندنوت - ویرایش منابع در EndNote

از چه منابعی برای مقاله خود استفاده کنیم؟

 

بسیاری از دانشجویان و تقریباً تمام استادان و محققان می‌بایست نتایج تحقیقات خود را در قالب پایان‌نامه، مقاله و انواع گزارش‌ها ارائه کنند. در نوشتن هر مقاله و یا گزارشی لازم است به منابع علمی مختلف رجوع کنیم. در نتیجه اگر بخواهیم از مطالب منتشر شدۀ پیشین برای نگارش مقاله یا گزارش و پایان‌نامه خود استفاده کنیم می‌بایست به منبع مورد استفاده ارجاع دهیم و با اصول ویرایش منابع آشنایی داشته باشیم.

 

انتخاب مناسب منابع پایان‌نامه، بروز و معتبر بسیار حائز اهمیت است. هر مطلبی یا فایل PDF که در جستجوهای اینترنتی پیدا می شود الزاما منبع مناسبی برای ارجاع دهی نیست.

همواره سعی کنید به منابع دست اول و معتبر رجوع کنید. یک مقاله منتشر شده در یک مجله، کتاب، صفحه وب، مقاله ارائه شده در یک کنفرانس، گزارش دولتی، یک پایان نامه و غیره همگی می توانند در فهرست منابع مقاله یا پایان نامه شما جای بگیرند، ولی همه آنها از اعتبار یکسانی برخوردار نیستند.

به طور کلی منابعی که هنگام انتشار از فرایندهای داوری عبور کرده باشند (مانند مقالات مجلات علمی) از اعتبار بیشتری برخوردار هستند و در ویرایش منابع مقاله نیز با اطمینان بیشتری می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد. پس از آن می توان به کتاب ها اشاره کرد.

در این میان صفحات وب به دلیل عدم پایداری محتوای آنها در طول زمان نامناسب‌ترین منابع برای ارجاع در مقاله یا پایان نامه شما هستند.

اما هر مقاله‌ای که در یک مجله انتشار یافته نیز لزوماً یک فهرست معتبر محسوب نمی‌شود. متاسفانه امروزه شمار زیادی از مجلات و مقالات جعلی در فضای اینترنت وجود دارند که ممکن است بدون اینکه بدانید به آنها ارجاع بدهید. از سوی دیگر، نشر مجلات با "دسترسی آزاد" باعث شده است که فرآیند داوری در بسیاری از مجلات فدای منافع مالی شده و به درستی انجام نگیرد.

توصیه‌ها:

  • از منابع دست اول برای نوشتن مقاله و پایان‌نامه خود استفاده کنید.
  • تا حد امکان از منابعی استفاده کنید که شناسه دیجیتالی یا DOI داشته باشند. برای ارزیابی صحت و کارکرد صحیح این شناسه می‌توانید آن را در این لینک بررسی کنید: https://doi.org
  • اگر زبان مقاله شما انگلیسی است و منبع مورد استفاده به انگلیسی نیست، این نکته را در فهرست منابع مقاله و پایان‌نامه و در اطلاعات آن منبع مشخص کنید.
  • از یک نرم‌افزار مدیریت منابع مانند EndNote یا مندلی استفاده کنید.
  • به منبعی که از آن استفاده نکرده‌اید، هرگز ارجاع ندهید.

مشاهده هزینه خدمات ویرایش منابع در نرم افزار اندنوت

برای مشاهده جزئیات تعیین هزینه و انواع خدمات ویرایش منابع اینجا را کلیک کنید.

خدمات رفرنس ادیت با نرم افزار اندنوت - ویرایش منابع در EndNote

این متن توسط گروه ترجمه و ویرایش سیناپس تهیه شده است. هر گونه بازنشر مطالب این سایت بدون اجازه قبلی مجاز نیست.