مجلات جعلی یا تقلبی

 

انتشار مقاله در مجلات علمی به عنوان یکی از مناسب ترین راه ها برای نشر و اشاعه علم و فناوری امری اجتناب ناپذیر است، اما این مقوله در بسیاری از دانشگاه ها تبدیل به پیش نیازی برای دریافت اجازه دفاع از پایان نامه یا دریافت مدرک تحصیلی  شده است. محققان و دانشجویان دائما در حال نگارش مقالات جدید هستند، به طبع این موضوع زمینه ساز فرصت هایی برای سوء استفاده برخی اشخاص شده است. یکی از روش های سوء استفاده از این تقاضای بالا برای نشر مقاله، راه اندازی مجلات جعلی در اینترنت می باشد. عدم شناخت از فرآیندهای کاری مجلات علمی و گاهی حتی عدم آشنایی با سابمیت یک مقاله و مهمتر از همه نداشتن آگاهی از اصول اخلاق در نشر موجب شده است که دانشجویان و نویسندگان بسیاری در کشور گرفتار افراد سودجو و فرصت طلب  و یا مجلات جعلی شوند به طوری که حتی برخی مواقع حاصل کارهای علمی شان بر باد رفته است.

شناسایی این مجلات جعلی و کم اعتبار برای همه اساتید و دانشجویان حائز اهمیت بالایی دارد. ژورنال های تقلبی و جعلی از جمله دغدغه های امروز نشر مقالات علمی  است. این مجلات دانشجویان را به واسطه داوری بسیار سریع و پذیرش فوری مقاله و حتی دارا بودن ایمپکت فاکتور به وسوسه می‌اندازند. نویسندگان مقالات برای چاپ مقاله در این مجلات هزینه های هنگفتی می پردازند؛ غافل از این که انتشار مقاله در چنین مجلاتی ممکن است حتی در آینده به اعتبار علمی آن نویسنده و مولف نیز لطمات جبران ناپذیری وارد کند.

 

برخی ویژگی‌های این مجلات که به شناسایی بهتر آنها کمک می‌کند بدین شرح است:

1- برخی مواقع وبگاه جعلی برای نشریاتی که به‌صورت کاغذی منتشر می‌شوند و نسخه الکترونیکی ندارند ایجاد می‌شود.

 

2- Scope (یا حیطه فعالیت علمی) این مجلات بسیار وسیع است و معمولا از هر طیف موضوعی را منتشر می‌کنند.

3- مقالات منتشر شده در وبگاه این مجلات ممکن است از مجلات واقعی دیگر به سرقت برده شده باشند. موتورهای جستجو برای تشخیص این خطا بسیار مفید هستند.

5- از دیگر ویژگی‌های مجلات جعلی یا تقلبی عدم داوری و پذیرش‌های تقلبی سریع در این  ژورنال‌ها است (یک مجله ISI و معتبر و با ایمپکت بالا، به ندرت به مقاله‌ای بدون یگ یا چند مرحله داوری مقاله پذیرش می‌دهد).

6-  این مجلات برای ارسال مقاله ایمیل دعوت‌نامه می‌دهند چرا که باید سریعا متقاضیان خود را جذب کنند تا در زمانی کوتاه و قبل از شناسایی‌شدن سودهای کلانی را به جیب بزنند (مجلات معتبر برای جذب مقاله به دانشجویان و پژوهشگران ایمیل گروهی نمی‌دهند، در اصل مجلات معتبر نیازی به دادن ایمیل ندارند. در واقع مجلات معتبر ممکن است تنها از دانشمندان شاخص و سرآمد در زمینه تخصصی مجله دعوت به انتشار مقاله کنند، و نه از عموم دانشجویان و نویسندگان).

 

مطالب ما را در مورد نشر مقاله در مجلات  علمی در بخش های بعدی این مطلب دنبال کنید.

 

این متن توسط گروه ترجمه و ویرایش سیناپس تهیه شده است. هر گونه بازنشر مطالب این سایت بدون اجازه قبلی مجاز نیست.